Verbal dyspraksi er en af de mest komplekse former for udtalevanskeligheder, men forekommer sjældent. Kun ca. 1-2 ud af 1000 børn skønnes at have verbal dyspraksi som enkeltstående diagnose.

Verbal dyspraksi optræder ofte sammen med andre vanskeligheder og kan være arveligt.

Verbal dyspraksi er en forstyrrelse af hjernens evne til at planlægge og automatisere talebevægelserne.

Når det er svært at kontrollere og forme de præcise lyde, kan udtalen af ord og stavelser komme til at lyde anderledes, og det kan være meget svært for omgivelserne at forstå barnet.

Luk alle
Åben alle
  • Tendens til spiseproblemer i den første tid

  • Tendens til mere savlen

  • Barnet har måske pludret meget lidt, meget sent og mere unuanceret end normalt

  • Barnet har været lang tid om at lære nye lyde (6-12 mdr.) og bruger kun et lille antal sproglyde

  • Flere udtalefejl ved længere ord med flere stavelser

  • Udtalefejlene virker ulogiske

  • Famlende bevægelser med munden, når barnet taler

  • Vanskeligheder ved at eftersige ord

  • Forlængelser og gentagelser af sproglyde

  • Anderledes sprogmelodi, stemmestyrke samt langsomt taletempo

  • Der ses ingen spontan bedring over tid
  • Undgå at rette dit barn direkte. Gentag i stedet barnets ord/sætning korrekt.

  • Få undersøgt barnets hørelse.

Det kræver en tværfaglig udredning at afgøre, om et barn har verbal dyspraksi, eller om det drejer sig om en anden slags vanskeligheder.

På baggrund af en bekymring indledes der et tværfagligt samarbejde imellem den lokale talehørekonsulent og eventuelle andre relevante fagpersoner (f.eks. ergoterapeut og psykolog).

Vurderer talehørekonsulenten og de øvrige fagpersoner, at der kan være tale om verbal dyspraksi, kan en tværfaglig beskrivelse af barnet og dets samlede udfordringer føre til en henvisning til lægefaglig udredning på Foniatrisk afdeling, Odense Universitetshospital.

Socialstyrelsen har i 2017 offentliggjort en forløbsbeskrivelse(Åbner i nyt vindue) for børn med verbal dyspraksi.

Denne er vejledende i forhold til at danne en faglig ramme for tilrettelæggelsen af kommunernes indsatser over for målgruppen, men ikke forpligtende i forhold til kommunernes visitation, serviceniveau og tilbudsvifte.

Valget af indsatsen bør altid ske ud fra et helhedsperspektiv og ud fra, hvilke problematikker dit barn har.

Dog kan mange børn med verbal dyspraksi lære at tale forståeligt omkring de første skoleår med en særlig målrettet indsats, baseret på viden om motorisk læring og i et tæt samarbejde omkring hyppig træning mellem forældre og daginstitutionspersonale under vejledning af talehørekonsulenten.