Udtale 0-3 år
I de første leveår er børn i gang med en imponerende indsats for at lære sprogets lyde at kende og sætte dem sammen til ord.
De skal finde ud af, at fx når lydene S-U-T sættes sammen, bliver det til et ord, som har en bestemt betydning – en sut.
I vuggestue/dagpleje alderen er det normalt, at barnet ikke udtaler lydene helt korrekt. Det skyldes, at barnet ikke er sikker på udtalen og ikke har øvet sig så mange gange. Barnet er hele tiden i gang med at justere og forfine sin udtale af ordene.
Hvad kan du holde øje med?
- Barnets pludren: Barnet skal gerne være i gang med såkaldt ”kanonisk” pludren omkring 10 måneders alderen. Kanonisk pludren er, når barnet sætter pludrelyde sammen: ma-ma-ma, ba-ba-ba, da-da-da.
- Konsonanter: Barnet bruger vokallyde i starten og begynder efterhånden også at sige konsonanter. Barnet skal gerne i gang med at lave konsonantlyde med både læber (fx M, B, P) og tunge (fx N, D, L).
- Hørelse: Barnets hørelse har stor betydning for at kunne høre de små nuancer i sproglydene. Læs mere om hørelse
Hvad kan du gøre?
Pludren: Når barnet pludrer, øver det sig på at snakke. Tal derfor en masse med dit barn, så I får øvet at snakke sammen. Læs mere i pjecen "Dit 0-6 årige barns sproglige udvikling"
Udtale 3-6 år
I børnehavealderen er barnet godt i gang med at bruge mange forskellige ord og sætninger. Somme tider kan et barn have svært ved at udtale bestemte sproglyde. Nogle børn udelader fx S-lyden og siger fx ”ban” i stedet for ”spand”. Andre børn erstatter fx G med D og siger ”dul” i stedet for ”gul”.
Udtalevanskeligheder kan skyldes, at barnet har fået en lyd placeret forkert på ”hylderne” med sproglyde. Det kan også skyldes nedsat hørelse.
Hvad kan du holde øje med?
- Er der udvikling i det eller bliver barnet ved med at lave samme udtalefejl?
- Kan andre børn og voksne forstå barnet?
Hvad kan du gøre?
- Gentage barnets sætning med den korrekte udtale
- Lege med lyde og sprog – f.eks. med rim og remser.
- Synge sange og lave sanglege.
- Læse bøger sammen og snak om handlingen – Læs mere om dialogisk læsning på emu.dk
- Finde mere inspiration i pjecen "Dit 0-6 årige barns sproglige udvikling"
- Overveje dit barns behov for sut
Skole
Når børnene når skolealderen, har de fleste fået justeret udtalen og kan alle sproglydene. For nogle børn er det stadig svært, når de er startet i skole. I så fald anbefaler vi, at man kontakter kommunens talehørekonsulent:
Udtalevanskeligheder kan skyldes, at barnet har fået en lyd placeret forkert på ”hylderne” med sproglyde. Det kan også skyldes nedsat hørelse.
Hvad kan du holde øje med?
- Kan barnet sige de lyde, der hører til bogstaverne?
- Kan andre børn og voksne forstå barnet?
- Kan barnet høre? Læs mere om hørelse
Hvad kan du gøre?
- Gentage barnets sætning med den korrekte udtale
- Lege med lyde og sprog – fx med rim og remser.
- Synge sange og lave sanglege.
- Læse bøger sammen og snak om handlingen – Læs mere om dialogisk læsning på emu.dk