Støj betyder meget for børns sproglige udvikling – specielt jo yngre børnene er, da de ikke har så stor sproglig erfaring.

Støj betyder også meget for de børn, der let forstyrres: Jo mere støj, desto større koncentration og opmærksomhed kræves der af det enkelte barn for at udvikle og opbygge sproget.
Når børn lærer sprog, er det vigtigt, at de:

  • kan høre forskel på de enkelte sproglyde, for selv at kunne lære dem og udtale dem.

  • får hørt endelserne i ordene og får ro til at opfatte de lydsvage, men vigtige, ord.

  • får hørt sætningsrytmen, da den indeholder budskaber, der lettere »drukner« hvis der er støj.

  • Nyere undersøgelser af børn og støjpåvirkning, viser at de grænser for støj man anvender i forhold til voksne ikke kan bruges i forhold til børn: Børn får støjskader ved væsentligt lavere niveau. Det er i den sammenhæng værd at bemærke at et højt støjniveau også gør, at flere børn end tidligere får problemer med hæshed.

Nogle børn kan have den særlige vanskelighed, at de på trods af normal hørelse ved en almindelig høreprøve alligevel har store vanskeligheder med at høre. De oplever baggrundsstøj meget mere påtrængende end de fleste børn. Der kan være tale om en vanskelighed der betegnes APD (Auditory Processing Disorder). Børnene reagerer fuldstændig som om de har hørevanskeligheder. De hører ofte forkert og misforstår, ligesom de synes, at det er svært at opholde sig i støj, som andre børn ikke oplever som nær så slemt. Når barnet er omkring 7 år, kan man på OUH’s Høreklinik teste, om der er tale om APD.