Ordblindhed i indskolingen
Hvad kan du holde øje med?
Du skal være opmærksom hvis dit barn har/har haft svært ved
- at lære at tale
- at tale korrekt
- bogstaverne i sit eget navn
- rim og remser
- at huske bogstav og/eller tal
- at huske ord
- at lære alfabetet og lydene der hører til
- at genkende meget brugte ord i læsning
- at stave
Hvad kan du gøre?
Læsning
Når du læser med/for dit barn skal du først og fremmest være forælder. Du er ikke lærer og derfor skal denne tid ikke handle om undervisning, men om at hjælpe med at læse og forstå en tekst.
- Læs højt for dit barn både lektier men også skilte i trafikken, bag på mælken m.m.
- Lad dit barn vælge bøgerne. Læs gerne den samme bog flere gange. Vis med fingeren, hvor i teksten du er.
- Skab gode læsestunder. Find inspiration i pjece "8 tips til sprogleg" fra sprogogleg (pdf-fil)(Åbner i nyt vindue)
- Snak med dit barn mens du læser:
- Hvad tror du, der sker….?
- Hvem er nu det… ?
- Hvad kan du se på billedet?
- Hvad var det nu, vi læste i går?
- Det er et mærkeligt ord, hvad tror du det betyder?
Find tips til højtlæsning i pjece "8 tips til højtlæsning" fra sprogogleg (pdf-fil)(Åbner i nyt vindue)
Skrivning
- Vær en rollemodel - vis dit barn, at du skriver f.eks. indkøbsseddel
- Børneskrivning: Er en legeskrivning, hvor barnet eksperimenterer med former og bogstaver. Børneskrivning skal ikke rettes.
Test og hjælpemidler
I indskolingen kan der foretages følgende tests:
- Sprogvurdering (obligatorisk i 0. kl)
- Ordblinderisikotest (vurderes af skolens læsevejleder)
- DVO (vurderes af skolens læsevejleder)
- Nationale test (obligatorisk i 2. kl)
Er du tvivl?
Kontakt gerne dit barns klasselærer eller eventuelt læsevejlederen på skolen for at høre, om der er grund til bekymring.
Dit barn har ret til at blive testet for ordblindhed, men ikke nødvendigvis med Undervisningsministeriets Ordblindetest. Denne test må kun tages efter skolens læsevejleders vurdering. Ordblindetesten kan tidligst tages i slutningen af 3. klasse.