Middelfart Kommunes talehørekonsulenter og tosprogsvejleder har udviklet materialet Sproglig Opmærksomhed, som består af to mapper med materiale til 8 lektioner. Materialet er udviklet til ældstegrupperne i kommunens børnehuse, og forløbet gennemføres to gange i løbet af det sidste år, børnene går i børnehuset.

Mapperne er bygget op, så opgaverne bliver gradvist sværere. Derfor er det vigtigt, at rækkefølgen i materialet overholdes.

Alle lektioner skal laves 2 gange hver (lektion 1+2, lektion 3+4 osv.) inden for en uge, så børnene får gentaget de samme aktiviteter. Dvs. et forløb strækker sig over 8 uger.

Selvom progressionen i mapperne er vigtig, kan I inddrage jeres egne ideer og små variationer, ud fra de erfaringer I gør jer med materialet, samt ud fra børnegruppens forudsætninger i forhold til at tænke abstrakt.

Udveksl gerne erfaringer med hinanden børnehusene imellem – lav evt. en idébank.

Generelle anbefalinger:

  • Det er vigtigt at vise og forklare hver opgave, indtil alle børnene har opdaget meningen med det.
  • Prioriter og udvælg aktiviteterne ud fra hvor længe børnegruppen kan fastholde opmærksomheden.
  • I nogle aktiviteter skal ét barn af gangen prøve aktiviteten efter tur. Dette kan tage lang tid, og derfor kan man evt. nøjes med, at et udvalg af børn prøver, så ikke alle børn skal prøve hver gang.
  • Nogle af de fysiske aktiviteter kræver en del gulvplads.
  • Makker-opgaver kræver mere styring – vær evt. flere voksne til disse opgaver.
  • Har børnene for svært ved en individuel opgave, kan man lave den i fællesskab.

Vi opfordrer til at sparre med institutionens sprogvejleder i brugen af materialet.

Der er altid mulighed for at henvende sig til kommunens talehørekonsulenter: