• Overleveringsmøde af børn med/som har haft sproglige udfordringer, hvor audiologopæd, sprogvejlederen og læsevejlederen deltager evt. forældre
  • Har der været sproglige vanskeligheder, hvilke tiltag har der været
  • Hvordan kommunikere barnet med jævnaldrende (sociale relationer)
  • Fokus på sprogvurderingen og erfaringer fra daginstitution og forældre
  • Audiologopæden inddrages i planlægningen af Mini-SFO’en

 

Arbejdet i Mini-SFO, Før-skole

  • Arbejd videre med sprogarbejdet fra daginstitution i SFO’en
  • Lav sproggrupper, hvor der er fokus på dialogisk læsning, sproglyde m.m. gennem leg
  • Samarbejde med PPRs audiologopæd.

 

Ideer til sprogarbejde i SFO’en:

Musik of bevægelse

  1. Brug sange til at huske, vente, oprydning m.m.
  2. Brug elevernes rim, remser, bevøgelser m.m. i forbindelse med daglige gøremål
  3. Del sange og bevægelser på tværs af elevgrupper

 

Leg med regler

  1. Inddrag eleverne i at lave regler. Alle lever skal have mulighed for at deltage mundtligt
  2. Diskuter hvilke regler, der kan forhandles om.
  3. Giv mulighed for

 

Gode relationer

  1. Skab gode relationer ved at deltage i elevernes lege
  2. Lad din rolle være rollemodel for eleverne
  3. Hop med på elevernes ideer

 

Skuespillergenet

  1. Brug din stemme til at markere ønkser, stemninger m.m.
  2. Benyt improviseret rollespil til at skabe forståelse
  3. Fortæl historier og lad eleverne deltage i fortællingen eller udførelsen

 

Test

Vær opmærksom på sprogvurdering fra dagtilbud