- Overleveringsmøde af børn med/som har haft sproglige udfordringer, hvor audiologopæd, sprogvejlederen og læsevejlederen deltager evt. forældre
- Har der været sproglige vanskeligheder, hvilke tiltag har der været
- Hvordan kommunikere barnet med jævnaldrende (sociale relationer)
- Fokus på sprogvurderingen og erfaringer fra daginstitution og forældre
- Audiologopæden inddrages i planlægningen af Mini-SFO’en
Arbejdet i Mini-SFO, Før-skole
- Arbejd videre med sprogarbejdet fra daginstitution i SFO’en
- Lav sproggrupper, hvor der er fokus på dialogisk læsning, sproglyde m.m. gennem leg
- Samarbejde med PPRs audiologopæd.
Ideer til sprogarbejde i SFO’en:
Musik of bevægelse
- Brug sange til at huske, vente, oprydning m.m.
- Brug elevernes rim, remser, bevøgelser m.m. i forbindelse med daglige gøremål
- Del sange og bevægelser på tværs af elevgrupper
Leg med regler
- Inddrag eleverne i at lave regler. Alle lever skal have mulighed for at deltage mundtligt
- Diskuter hvilke regler, der kan forhandles om.
- Giv mulighed for
Gode relationer
- Skab gode relationer ved at deltage i elevernes lege
- Lad din rolle være rollemodel for eleverne
- Hop med på elevernes ideer
Skuespillergenet
- Brug din stemme til at markere ønkser, stemninger m.m.
- Benyt improviseret rollespil til at skabe forståelse
- Fortæl historier og lad eleverne deltage i fortællingen eller udførelsen
Test
Vær opmærksom på sprogvurdering fra dagtilbud