Tidlige tegn

Du skal være opmærksom hvis eleven har svært ved:

  • at rime
  • at huske bogstav og/eller tal
  • at huske ord
  • at se sammenhængen mellem lyd og bogstav
  • at genkende de mest brugte ord
  • at stave
  • Sproglige vanskeligheder i daginstitutionen (Sprogvurderingen)
  • at huske tabeller
  • at læreugedag, måneder m.m.

 

Test

  • Sprogvurdering i børnehaveklassen
  • Ordblinderisikotest i børnehaveklassen og 1. klasse
  • Elbros ordlister
  • Nationale test 2. klasse

 

Eventuelle tiltag

  • Fonologisk træning opfølgning med tappetræning
  • Læsetræning 15-20 minutter pr. dag
  • Sproglege
  • Skriv sig til læsning med børneskrivning
  • Introducere kompenserende it for at eleven kan følge klassen
  • Arbejd med sammensatte ord for at få fokus på ord i ordene