Luk alle
Åben alle

Organisering af klasseværelset

  • I starten kan det give god mening at eleven møder en ’mentor’, der taler samme sprog, f.eks. en ældre elev eller søskende som mentor.
  • Placer eleven i nærheden af underviseren, så denne har mulighed for at se underviserens ansigt. På den måde sikres det, at eleven kan høre, hvad der foregår og aflæse den voksnes ansigtsudtryk.
  • Lav en buddy-ordning med elever med dansk som modersmål.
  • Placer eleven ved siden af ​​andre elever gerne i grupper af tre.
  • Involver eleven i organisatoriske opgaver i klasseværelset (f.eks. Udlevering af mælk, papir m.m.)
  • Ved turtagningsopgaver placeres eleven til sidst, så denne kan få tid til at se, hvordan de andre gør.
  • Forsøg at muliggøre 1:1 undervisning eller små grupper, hvor der er fokus på forståelse.
  • Giv eleven tid til at finde mening i visuelle materialer og oversættelsesmuligheder.

 

Fortsat differentiering i undervisningen

  • Tal langsomt og tydeligt i simple sætninger. Brug jævnligt faste udtryk og ord, både mundtlig og skriftligt, som eleven skal lære.
  • Inddrag ansigtsudtryk, kropssprog og intonation for bedre forståelse.
  • Giv enkle instruktion, brug samme instruktionssætninger i andre timer.
  • Peg på billeder eller ord, som du referer til.
  • Bliv ved med at give eleven mulighed for at tale og svare på spørgsmål, selvom denne ikke taler.
  • Stil simple ja/nej spørgsmål hver dag.
  • Brug elevens navn (udtal det korrekt), når du stiller spørgsmål.
  • Giv eleven tid til at tænke, før denne svarer på et spørgsmål.
  • Brug en blok/whiteboard/papir til hurtigt at kunne gøre sproget visuelt i form af tegninger eller for at pointere vigtige ord.
  • Lav gruppearbejde i klassen, der opmuntrer til at tale og refleksion mellem eleverne, hvor man arbejder med før-faglige ord. Eks. ved sortering/matching/find Holger/sekvens aktiviteter.
  • Print billeder ud af emnet, som eleven kan klistre i sin bog, for bedre at kunne huske lært stof.
  • Brug masser af visuelle understøttelsesmaterialer i form af billeder, film, konkreter, rekvisitter m.m. i undervisningen.
  • Elev kan lave sin egen ordbog med nye ord, hvori der tegnes, indsættes et billede eller skrives på modersmålet.
  • Giv eleven mulighed for at øve forskellige sproglige strukturer igennem rim, remser, digte, sange og historier.
  • Lad eleven lave sine egne bøger skrevet på modersmål eller med børnestavning.
  • Giv eleven en visuel overlevelsesbog med billeder af: Jeg har det dårligt, jeg skal på toilettet, skolegården, klassen m.m.
  • Giv eleven et visuelt instruktionskort

Klasseværelsets organisering

  • Eleven skal være sammen med en god elev, som kan understøtte forståelsen, og gerne i en gruppe på tre.
  • Forsøg at give eleven 1:1 undervisning dagligt eller i en lille gruppe med flere begyndere, hvor der er fokus på at forstå en teksts indhold.
  • Giv eleven pauser til at kigge på visuelt materiale for at fremme forståelsen af emne/det læste.

 

Fortsat differentiering

  • Læs tekster højt, tydeligt og langsomt for klassen.
  • Brug din mimik, stemmeføring og kropssprog til at tydeliggøre meningen.
  • Peg altid på de vigtige ord eller billeder, du refererer til.
  • Brug visuel støtte.
  • Brug visuelle støttekort (ord og billede) til nye emner.
  • Send eventuelle visuelle forklaringer på den interaktive tavle direkte til eleven, så denne kan bruge dem til forklaring senere.
  • Sørg for, at der er mulighed for, at eleven eller du kan tegne jer frem til forståelse
  • Hvis eleven ikke kender til alfabetet, skal der være praktiske bogstavs skriveopgaver, som eleven selvstændigt kan tilgå.
  • Eleven skal have sin egen ordbog, hvor denne kan indsætte ord med oversættelser eller billeder. Denne ordbog kan også bruges til at have tegninger, billeder af familie m.m., som eleven kan henføre til.
  • Lad ældre elever aflevere opgaver på deres eget sprog, og lad det vægte ligeså højt som en tekst afleveret på dansk.
  • Lav små bøger (brug evt. Skriv og læs).
  • Når det er muligt, så giv læse- og skriveopgaver til eleven, der matcher klassens emne.
  • Lav opgaver med: Sortering, sekvenser, genskrivning, grupperinger, indsæt det der mangler, klip sætninger i stykker og genopbyg.
  • Lær eleven at bruge Google billedsøgning til at finde visuel støtte til nye ord.

 

Sprogligt fokus

  • Lav skriftsproglige aktiviteter ud fra ord og sætninger, som eleven allerede bruger mundtligt eller kan forstå.
  • Lad eleven børneskrive og tegne til.
  • Lav navneskilte til ting i klassen og lad eleven hænge dem op korrekt.
  • Markering og feedback
  • Giv altid positiv tilbagemelding, når eleven forsøger at være med i undervisningen – selvom der er fejl.
  • Skriv korrekt og tydeligt nogle bestemte sproglige vendinger, som eleven kan øve sig i at skrive og læse.
  • Hold øje med, om elevens sproglige udvikling i læsning og skrivning går fra A til B elev.

 

Kommunikation med hjemmet

  • Send gerne tosprogede bøger med hjem.
  • Opfordr forældrene til at lytte til historier på dansk eller se danske tegnefilm/serier med deres børn.
  • Inden et nyt emne kan eleven få samtalelektier med hjem baseret på visuel støtte, som de kan tale med deres forældre om. Samtalelektier

Klasseværelse organisering

  • Giv eleven en makker, der kan støtte forståelsen i klasserummet.
  • Giv eleven en rolle i gruppearbejde – til at starte med kan det være at holde øje med sluttidspunktet.

 

Fortsat differentiering

  • Tal langsomt og tydeligt. Hvis der er et vanskeligt ord, skal det forklares simpelt.
  • Udtryk som er vigtige for elev at lære, skal bruges jævnligt i den rette kontekst.
  • Brug mimik, kropssprog og stemmeføring til at give bedre forståelse.
  • Peg på de ord eller billeder, du taler om.
  • Lav aktiviteter, hvor der tænkes børnefællesskaber ind for at opfordre til samtale (f.eks. Co-operative Learning). Arbejd med sortering, matching, sekvensopgaver m.m. i klassen, så eleven lærer overbegreber og førfaglige ord.
  • Stil hvem, hvad, hvornår spørgsmål til eleven dagligt.
  • Giv eleven vigtige spørgsmål i god tid.
  • Brug de samme klare og tydelige formuleringer, hver gang du instruerer i en opgave.
  • Giv gentagne muligheder for, at eleven kan svare på spørgsmål i klassen.
  • Modellér sætningsdannelser, f.eks. Må jeg be’ om (en saks, bogen, bolden)?
  • Undervis i førfaglige ord (over, næsten, mere) – evt. med legoklodser: Forklar din makker, hvad du har bygget.
  • Sørg for, at der er mulighed for, at eleven eller du kan tegne jer frem til forståelse.
  • Lav sekvensopgaver til genfortælling af historier i små bidder: Begyndelse, midte og slutning. For at lette opgaven samt styrke forståelse for genre.
  • Brug visuelt støttemateriale, som eleven kan bruge i undervisningen, f.eks. billeder.
  • Forklaringsbilleder, der bliver brugt i undervisningen, kan printes ud, så eleven kan bruge dem i sin egen ordbog.
  • Print billeder, evt. pictogrammer (Picto Selector), eleven kan bruge til at forklare sig med.
  • Sørg for at eleverne har en visuel tidsindikation på opgaver – særligt god til flersprogede elever, men også resten af klassen (eks. TimeTimer eller Classroomscreen)
  • Giv eleven en billedordbog – gerne en der er egnet til flersprogede elever.
  • Alt efter alder vil eleven med fordel kunne bruge en ordbog til flersprogede.
  • Quizlet kan bruges til at præsentere og øve vigtige ord og vendinger, inden ordene tages i brug i undervisningen.
  • Giv eleven et tomt hæfte eller en kinabog til at bruge, som denne har lyst.

 

Sprogligt fokus

  • Undervis og modeller ordforråd, sprogstruktur, genreforståelse m.m. inden en opgave stilles.
  • Tydeliggør sprogstruktur og funktion, ordforråd, trykfordelinger m.m. for at modellere, hvordan sproget bruges forskelligt. F.eks.: Fortællende: På vej til skole går jeg forbi…/Vi har lavet en elektrisk forbindelse…
  • Identificerende sprog i klassen/fagene: Det er et…/Her er en…
  • Holdning udtryk: Jeg kan lide…./Jeg kan ikke lide…/meget…/lidt…
  • Undervis i hvem, hvad, hvor og hvornår spørgsmål.
  • Undervis i forståelsen af: I går/i dag/ i morgen.
  • Undervis i ordforråd/sprogstruktur i små grupper (Ordkort kan bruges, men underviseren udfylder med visuelle repræsentationer).
  • Sørg for, at der dagligt er kontakt med eleven (5 turtagning).
  • Arbejd med modtagerklasse opgaver.

 

Markering og feedback

  • Giv respons og anerkend enhver deltagelse i kommunikation, og stil opfølgende spørgsmål. F.eks. ’Jeg gåede butik’ – ’Så du var i en butik. Hvad lavede du i butikken?’
  • Brug skemaet til at sætte nye mål for eleven.

 

Kommunikation med hjemmet

  • Brug tolk hvis det er nødvendigt til skole-hjemsamtaler.
  • Gør skoleinformation tilgængeligt ved visuelle støtte, oversættelse.
  • Sørg for at forældrene er informeret om emner i klassen.
  • Giv eleven samtalelektier for, som familien kan tale om derhjemme på deres eget sprog, f.eks. Tema: Havdyr – Lektie: Hvilke havdyr har I smagt? Hvad kan I bedst lide? Samtalelektier
  • Send f. eks. vendespil eller bøger med visuel støtte med hjem som handler om temaer i klassen.

Klasseværelse organisering

  • Giv eleven rum til at bruge billedordbøger, billedbøger, browse på nettet og lad dem læse på eget sprog.
  • Giv eleven pauser til at kigge på visuelt materiale for at fremme forståelsen af emne/det læste.
  • Ældre elever må gerne skrive på deres modersmål om emner i klassen.
  • Eleven skal have adgang til bøger, der er passende til barnets læseniveau.

 

Fortsat differentiering

  • Læs tekster højt, tydeligt og langsomt for klassen.
  • Brug din mimik, stemmeføring og kropssprog til at tydeliggøre meningen.
  • Peg altid på de vigtige ord eller billeder, som du refererer til.
  • Brug visuel støtte.
  • Brug visuelle støttekort (ord og billede) til nye emner (Picto Selector).
  • Print visuelle forklaringer. der bruges i undervisning, så eleven kan sætte det ind i sin egen ordbog.
  • Sørg for, at der er mulighed for, at eleven eller du kan tegne sig frem til forståelse.
  • Hvis eleven ikke kender til alfabetet, skal det have praktiske bogstavs-skriveopgaver, som han eller hun selvstændigt kan tilgå.
  • Eleven kan lave sin egen ordbog, hvor der kan indsættes ord med oversættelser eller billeder. Denne ordbog kan også bruges til at have tegninger, billeder af familie m.m., som eleven kan henføre til.
  • Lad ældre elever aflevere opgaver på deres eget sprog og lad det vægte ligeså højt som en tekst, afleveret på dansk.
  • Lav små bøger (brug evt. Skriv og Læs)
  • Brug simple skriveskabeloner med fokus på øve-sekvenser. Modeller på klassen, hvordan skabelonen bruges. Startsætninger øger elevens ordforråd og sprogstruktur. Eks. ”Der var engang..”/”Senere…”/”Til sidst….”.
  • Når det er muligt, så giv læse- og skriveopgaver til eleven, som matcher klassens emne. Lav opgaver med: Sortering, sekvenser, genskriv, grupperinger, indsæt det der mangler, klip sætninger i stykker og genopbyg.
  • Lær eleven at bruge Google billedsøgning til at finde visuel støtte til nye ord.
  • Giv eleven et tomt hæfte eller kinabog, som kan bruges til, hvad der er lyst til.

 

Sprogligt fokus

  • Forsøg at finde læsematerialer, som er så motiverende og alderssvarende, som muligt.
  • Lad eleven lave sine egne bøger.
  • Introducer eleven for kendte fortællinger/historier.
  • Opfordr eleven til at ’spå’ i teksten ved at færdiggøre sætninger i teksten eller gætte, hvad der så vil ske.
  • Opfordr eleven til at danne sin egen ordbog med egne ord, ordkort og begrebskort.

 

Markering og feedback

  • Giv altid positiv tilbagemelding, når eleven forsøger at være med i undervisningen – selvom der er fejl.
  • Skriv tydeligt nogle faste korrekte sproglige vendinger, som eleven kan øve sig i at skrive og læse.
  • Brug skemaet til at danne nye sproglige mål for eleven.

 

Kommunikation med hjemmet

  • Send gerne tosprogede bøger med hjem.
  • Opfordr forældrene til at lytte til historier, se danske tegnefilm/serier med deres børn.
  • Forud for et nyt emne kan eleven få samtalelektier med hjem, baseret på visuel støtte, som de kan tale med deres forældre om på modersmålet. Samtalelektier
  • Giv eleven flash-cards eller vendespil med hjem

Klasseværelse organisering

  • Gør det muligt at arbejde i små grupper (Co-operative Learning, Peer to Peer).
  • Placer eleven sammen med dygtige sproglige rollemodeller.

 

Fortsat differentiering

  • Tal tydeligt, hold pauser og lad være med at bruge talemåder.
  • Sørg for, at eleven dagligt deltager i undervisningen, men giv eleven tid til at tænke.
  • Gengiv elevens ukorrekte sætninger korrekt. Eks. ’Hun løbede hjem’. –’Okay, hun løb hjem’.
  • Tjek, at eleven har forstået emnet, opgaven m.m.
  • Rollespil/brug kroppen til at understøtte forståelse i undervisningen.
  • Uddyb ord, som eleven måske ikke forstår. Eks. ”Han ville advare (fortælle) de andre….”.
  • Eleven skal introduceres for ukendte taleformer: Nogen, der har accent, taler hurtigt, anvender komplekse sætninger og ordforråd m.m.
  • Eleven skal have et lytteformål, fx talesprog.
  • Opmuntr eleven til at tage aktiv stilling i gruppesamtaler (spørg, hvad elevens holdning er). Brug evt. Co-operative Learning eller Peer to Peer.
  • Lad eleven øve, inden denne skal lave en præsentation.
  • Sørg for, at eleven får mulighed for at tale (eks. forklare, mens eleven laver et fysikforsøg).
  • Modeller korrekt sætningsopbygning ved at gentage elevens sætning korrekt.
  • Lad eleven bruge en ordbog med oplæsning for at hjælpe med korrekt udtale.
  • Brug visuelle støttekort (ord og billede) til nye emner (Picto Selector).
  • Lav små bøger (brug evt. Skriv og læs).
  • Print visuelle forklaringer og brug dem i undervisningen, så eleven kan sætte dem ind i deres egen ordbog.
  • Brug simple skriveskabeloner med fokus på at øve sekvenser. Modeller på klassen, hvordan skabelonen bruges. Startsætninger øger elevens ordforråd og sprogstruktur. Eks. ”Der var engang..”/”Senere…”/”Til sidst… ”.

 

Sprogligt fokus

  • Arbejd med ordforråd og ordkendskab, inden eleven introduceres til et nyt emne.
  • Modellér den sproglige funktion, struktur og giv eleven flere ord. Fx. Spørgeord (Hvad? Hvem? Hvorfor, etc.)
  • Svarord, som beskriver at være enig eller uenig (”Jeg kan bedre lide…fordi...”/”Det tror jeg ikke, fordi…”/”Jeg kan bedre lide…”).
  • Arbejd aktivt med at udvide ordforrådet ud fra en kontekst og for at nuancere sproget.
  • Arbejd med nutid og datid i samme sætninger. Et eksempel: ”I stenalderen….,men nu….”.
  • Arbejd med ordforråd (evt. ordkort med visuelle repræsentationer) og sprogstrukturer i små grupper, men med afsæt i fagordene.

 

Markering og feedback

  • Anerkend hver gang eleven forsøger at genproducere viden eller bruge fagord/sprog. Sørg for, at eleven dagligt bliver stillet forskellige spørgsmål fra undervisningen, men lad eleven få tid til at tænke over svaret.
  • Fokuser kun på et skriftligt mål (eks. nutid) og ret sammen med eleven. Lad eleven øve videre.

 

Kommunikation med hjemmet

  • Brug tolk, hvis det er nødvendigt til skole-hjemsamtaler.
  • Gør skoleinformation tilgængeligt med visuel støtte, oversættelse og tydelig tale.
  • Sørg for, at forældrene er godt informeret om emner i klassen.
  • Giv eleven samtalelektier for, som familien kan tale om derhjemme på deres eget sprog. F.eks. Tema: Havdyr – Lektie: ”Hvilke havdyr har I smagt?”, ”Hvad kan I bedst lide?” Samtalelektier
  • Anbefal forældrene at se film, der er baseret på kendte bøger for at øge viden om litteratur og kultur. Eksempelvis eventyr til de yngre elever, Harry Potter til de ældre.

Klasseværelse organisering

  • Eleven skal have masser af motiverende og alderssvarende bøger, der passer til dennes læseniveau.
  • Placer eleven sammen med sprogligt stærke elever.
  • Eleven kan lave sine egne ordbøger til forskellige fag (på dansk eller modersmål).

 

Fortsat differentiering

  • Læs tekster på klassen højt, tydeligt og langsomt. Gør opmærksom på vigtige ord.
  • Hvis du modellerer skrivning af en tekst, så giv eleven en kopi bagefter til at bruge som støtte.
  • Træn svære ord i tekster, inden de læses i klassen.
  • Lav små post-it’s med simplere synonymer til ord i undervisningsmaterialet.
  • Sørg for, at der er mulighed for, at eleven eller du kan tegne Jer frem til forståelse.
  • Hvis informationen/historien er velkendt, så lad eleven forudsige handlingen under læsning. Fx. ”Hvad tror du der sker?”, ”Hvad er det næste ord?”.
  • Brug skriveskabeloner i undervisningen.
  • Sørg for, at eleven får læsestrategier til at navigere i digitale og analoge tekster. Fx forstår en overskrift og kan bruge den. Arbejd med sortering, matching, sekvensopgaver m.m. i klassen, således at eleven lærer overbegreber og førfaglige ord.
  • Introducér ”Et ord om dagen” for at øge elevens ordforråd. Hæng det gerne op, så eleven kan se det.
  • Arbejd med modellering af tekster og sætningsstrukturer med hele klassen
  • Giv eleven et tomt hæfte/bog, der kan bruges som denne har lyst til.
  • Sørg for, at eleven har adgang til ordbøger. Gerne digitale ordbøger, så eleven kan høre udtalen.
  • Introducer eleven for online historiefortælling, fx. Eks. Book Creator eller Skriv og læs.

 

Sprogligt fokus

  • Undervis i ordforråd og sprogbrug, inden der startes på et nyt emne, genre, opgave m.m.
  • Vis eleven, hvilket ordforråd, sproglige strukturer og funktioner, der skal bruges til bestemte opgaver, og modeller, hvordan og i hvilke sammenhænge det bruges.
  • Fokusér på sprog, som eleven har svært ved og har brug for støtte til: Komplekst sprog, sætningsopbygning eller kulturelle nuancer. Disse skal markeres i tekster.
  • Morfemer – at identificere roden. Lad eleven arbejde med at finde flere morfemer.
  • Bedre sætningsdannelse ved at bruge sætningsopstartere. Eks. ”Hvis jeg….,så ville jeg…”.
  • Korrekt brug og opstilling af udsagnsled/grundled, stedord m.m. Fjern eventuelt ord i en tekst og lad eleven udfylde.
  • Sørg for, at eleverne bliver bekendt med kendte eventyr og børnebøger for at øge den kulturelle viden.

 

Markering og feedback

  • Giv feedback til eleven på baggrund af indholdet og ikke grammatik, tegnsætning og stavning. Fokusér kun på et/to skriftlige udviklingsområder, der er vigtige i skriveopgaven.
  • Når eleven har vanskeligheder med specifikke grammatiske eller sproglige strukturer, kan man arbejde med at udfylde sætningsskemaer, modellering af korrekt brug m.m.
  • Gentag målene og fokusområderne for en skriftlig opgave, inden den afleveres (fx. en artikel og hvad, der karakteriserer en artikel).
  • Opmuntr eleven til at bruge hjælpeprogram IntoWords/CD-ord til at rette egne produkter.
  • Eleven skal gerne aflevere skriftlige produkter elektronisk for at lette feedbacken og det videre arbejde.

 

Kommunikation med hjemmet

  • Sikrer dig, at eleven forstår lektien
  • Send læsebøger med eleven hjem og opfordr forældrene til at tale med barnet om bogen på deres modersmål.
  • Samtalelektier
  • Anbefal film, baseret på kendte bøger (fx. Harry Potter eller Ultranyt), så eleverne får en god kulturel forståelse.