Definition

Børn, der har et andet modersmål end dansk defineres som flersprogede elever.
Nogle flersprogede børn har brug for undervisning i ’Dansk som andetsprog’. Faget adskiller sig fra fremmedsprog, da dansk i Danmark er vigtigt for flersprogede børns trivsel. Det er individuelt om det enkelte barn har brug for Dansk som andetsprogs undervisning og hvordan undervisningen gives.

Intersprog er et mellemsprog mellem barnets modersmål og dansk, mens barnet tilegner sig et nyt sprog ændrer intersproget sig, lige så længe barnet er i tilegnelsesfasen. Det er vigtigt, at barnet får lov til at afprøve sproget uden at blive rettet men i stedet for forstået. Tilegnelsesfasen kan hjælpes på vej af masser af kommunikation og succesoplevelser.

 

Luk alle
Åben alle

Niveau A - Tale og lytte - Begynder

Klasseværelsets organisering

Eleven skal være sammen med en god elev, som kan understøtte forståelsen og gerne i en gruppe på tre
Forsøg at give eleven 1:1 undervisning dagligt eller i en lille gruppe med flere begyndere, hvor der er fokus på at forstå en teksts indhold
Giv eleven pauser til at kigge på visuelt materiale for at fremme forståelsen af emnet/det læste.
Fortsat differentiering

  • Læs tekster højt, tydeligt og langsomt for klassen
  • Brug din mimik, stemmeføring og kropssprog til at tydeliggøre meningen
  • Peg altid på de vigtige ord eller billeder, som du refererer til
  • Brug visuel støtte
  • Brug visuelle støtte kort (ord og billede) til nye emner
  • Send eventuelle visuelle forklaringer på den interaktive tavle direkte til eleven, så denne kan bruge den til forklaring senere
  • Sørg for at der er mulighed for, at eleven eller dig kan tegne jer frem til forståelse
  • Hvis eleven ikke kender til alfabetet, skal det have praktiske bogstavs skriveopgaver, som eleven selvstændigt kan tilgå
  • Eleven skal have sin egen ordbog, hvor denne kan sætte ord ind med oversættelser eller billeder. Denne ordbog kan også bruges til at have tegninger, billeder af familie m.m. som eleven kan henføre til.
  • Lad ældre elever aflevere opgaver på deres eget sprog og lad det vægte ligeså højt som en tekst afleveret på dansk.
  • Lav små bøger med Skriv og læs.
  • Når det er muligt, så giv læse- og skriveopgaver til eleven, der matcher klassens emne
  • Lav opgaver med: Sortering, sekvenser, genskriv, grupperinger, indsæt det der mangler, klip sætninger i stykker og genopbyg.
  • Lær eleven at bruge google billedsøgning til at finde visuel støtte til nye ord.

Sprogligt fokus.

  • Lav skriftsproglige aktiviteter ud fra ord og sætninger, som eleven allerede bruger mundtligt eller kan forstå
  • Lad eleven børneskrive og tegne til
  • Lav navneskilte til ting i klassen og lad eleven hænge dem op korrekt.

Markering og feedback

  • Giv altid positiv tilbagemelding, når eleven forsøger at være med i undervisningen – selvom der er fejl.
  • Skriv nogle bestemte sproglige vendinger, tydeligt og korrekt, som eleven kan øve sig i at skrive og læse
  • Hold øje med om elevens sproglige udvikling i læsning og skrivning går fra A til B elev.

Kommunikation med hjemmet

  • Send gerne tosprogede bøger med hjem
  • Opfordrer forældrene til at lytte til historier, se danske tegnefilm/serier med deres børn. Filmstriben
  • Inden et nyt emne kan eleverne få samtalelektier med hjem baseret på visuel støtte, som de kan tale med deres forældre om.

Niveau A - Læsning og forståelse - Begynder

Organisering af klasseværelset

  • Lad elever med samme sprog arbejde sammen i perioder af undervisningen
  • Gem slides der bliver brugt på den interaktiv tavle, så eleven kan bruge notaterne senere.

Fortsat differentiering i undervisningen

  • Vis eleven, hvordan man navigerer i en faktabog, ordbog, læsebog m.m.
  • Skriv tydeligt på tavlen
  • Læs alt skrevet højt – tydeligt og langsomt
  • Sørg for visuel støttemateriale, når der skal læses
  • Undervis i ordkendskab, inden der skal læses. Opfordrer eleven til selv at oversætte ordene eller giv dem oversættelsen
  • Lad eleven læse en tekst samtidig med en klassekammerat – langsomt og tydeligt
  • Highlight vigtige informationer i tekster
  • Undervis i læsestrategier i alle fag
  • Før skrivning skal eleven øve det mundligt
  • Brug skrive- og læseskabeloner
  • Lad eleven skrive på sit eget sprog
  • Lad eleven lave sin egen ordbog til hvert fag
  • Giv eleven flersprogsbøger
  • Lad eleven få adgang til Google Oversæt eller en ordbog
  • Når det er muligt, så lad eleven arbejde med samme tema som resten af klassen
  • Lad eleven arbejde med at:
    • sortere, matche, finde og sekvensere
    • sætte navn på (vælg – match – skriv)
    • indsætte manglende ord, vendinger eller sætninger
    • klippe sætninger i stykker og sætte dem sammen igen.

Sprogligt fokus

  • Sæt fokus på fonetiske mønstre (eks. hv-ord) og ofte brugte undtagelser (datid af løb –ikke løbede)
  • Præsentér fagord i en sammenhæng og ikke som et enkelt ord
  • Modeller brugen af punktummer
  • Giv eleven alternativer til hverdagsord, således at sproget bliver mere nuanceret
  • Elever, der er flydende på eget sprog, kan lave Flashcards med meget brugte danske ord og oversættelse på den anden side.

Markering og feedback

  • Vær opmærksom på, at eleven kan være en teknisk læser uden at have forståelsen med
  • Opmuntrer elevens forsøg på at forstå opgaverne, selvom der kan være fejl
  • Lad eleven genfortælle en læst tekst eller forklare et ord med egne ord
  • Brug strategien STOP-TJEK-SNAK, når eleverne læser, og lad dem forklare ord eller sætning
  • Lad eleverne markere ord/sætninger, de ikke forstår, og lad dem arbejde med at finde meningen
  • Eleven skal læse selvproducerede tekster højt, evaluere sig selv og rette til
  • Hvis du skriver kommentarer til elevens produkter, skal sproget være ligetil
  • Er der mange grammatiske fejl, så udvælg 2 fejl, og lad eleven arbejde med dem i stedet for at markere alle fejl.

Kommunikation med hjemmet

  • Tydelig information med visuel støtte og oversættelser når det er nødvendigt
  • Opmuntrer forældrene til at bruge og udvikle barnets første sprog
  • Opmuntrer forældrene til at bruge biblioteket til at låne danske bøger, film og lydbøger.
    Samtalelektier

Niveau B - Tale og lytte - Begyndende

Organisering af klasseværelset

  • Giv eleven en makker, der kan støtte forståelsen i klasserummet
  • Giv eleven en rolle i gruppearbejde – til at starte med kan det være at holde øje med sluttidspunktet.

Fortsat differentiering i undervisningen

  • Tal langsomt og tydeligt. Hvis der er et vanskeligt ord, skal det forklares simpelt
  • Udtryk, som er vigtige for eleven at lære, skal bruges jævnligt i den rette kontekst
  • Brug mimik, kropssprog og stemmeføring til at give bedre forståelse
  • Peg på de ord eller billeder, du taler om
  • Lav aktiviteter, hvor der tænkes børnefællesskaber ind for at opfordre til samtale (eks. Co-operative Learning).
  • Arbejd med sortering, matching, sekvensopgaver m.m. i klassen, således at eleven lærer overbegreber og førfaglige ord
  • Stil hvem, hvad, hvor og hvornår spørgsmål til eleven dagligt
  • Brug de samme klare og tydelige formuleringer, hver gang du instruerer i en opgave
  • Giv gentagende mulighed for at eleven kan svare på spørgsmål i klassen
  • Modellér sætningsdannelser eks. Må jeg be’ om (en saks, bogen, bold)?
  • Undervis i førfaglige ord (over, næsten, mere) evt. med legoklodser. Forklar din makker, hvad du har bygget
  • Sørg for, at der er mulighed for, at eleven eller dig kan tegne jer frem til forståelse
  • Brug visuel støtte til at hjælpe eleven med forståelsen
  • Vis tydeligt, hvor lang tid en opgave tager, og hvornår den er slut evt. en timetimer
  • Øv ordforråd med Quizlet
  • Send eventuelle visuelle forklaringer på den interaktive tavle direkte til eleven, så denne kan bruge den til forklaring senere
  • Eleven kan lave sin egen ordbog, hvor denne kan sætte ord ind med oversættelser eller billeder. Denne ordbog kan også bruges til at have tegninger, billeder af familie m.m. som eleven kan henføre til.

Sprogligt fokus

  • Undervis i ordforråd og sprogbrugen, inden der startes på et nyt emne, genre, opgave m.m.
  • Undervis i forståelsen af hvem/hvad/hvor/hvornår spørgsmål samt forståelsen af i går/i dag/ i morgen
  • Stilladser det, du ønsker, at eleven skal gøre i undervisningen/timen/frikvarteret eks.
  • Lær eleven behovsformidlingssprog om:
  • Fortælling/beretning eks. På vej til skole…./Vi lavede en….
  • Navngivning/identificering eks. Det her er en…./Her er en….
  • Udtrykke sig eks. Jeg kan lide…/Jeg kan ikke lide…
  • Sørg for, at du har en sproglig kontakt med eleven hver dag
  • Få kendskab til din elevs sproglige kunnen, så du er forud i forhold til faldgruber.

Markering og feedback

  • Giv altid eleven en positiv reaktion, hvis denne forsøger at kommunikere, uanset om det er verbalt eller non-verbalt.
  • Opfordrer til mere tale ved at stille opfølgende spørgsmål.
  • Hold øje med om elevens sproglige udvikling i tale og lytte går fra B til C elev.

Kommunikation med hjemmet

  • Brug tolk!!!
  • Giv eleven samtalelektier for, som familien kan tale om derhjemme på deres eget sprog eks. Tema:
  • Havdyr – Lektie: Hvilke havdyr har I smagt? Hvad kan I bedst lide? Samtalelektier
    Send f. eks. vendespil med hjem, som handler om temaet i klassen.

Niveau B - Læse, skrive og forståelse - Begyndende

Klasseværelsets organisering

  • Giv eleven rum til at bruge billedordbøger, billedbøger, browse på nettet og lad dem læse på eget sprog
  • Giv eleven pauser til at kigge på visuelt materiale for at fremme forståelsen af emnet/det læste
  • Ældre elever må gerne skrive på deres modersmål om emner i klassen
  • Eleven skal have adgang til bøger, der er passende til barnets læseniveau.

Fortsat differentiering

  • Læs tekster højt, tydeligt og langsomt for klassen
  • Brug din mimik, stemmeføring og kropssprog til at tydeliggøre meningen
  • Peg altid på de vigtige ord eller billeder, som du refererer til
  • Brug visuel støtte
  • Brug visuelle støttekort (ord og billede) til nye emner
  • Send eventuelle visuelle forklaringer på den interaktive tavle direkte til eleven, så denne kan bruge den til forklaring senere
  • Sørg for, at der er mulighed for, at eleven eller dig kan tegne jer frem til forståelse
  • Hvis eleven ikke kender til alfabetet, skal det have praktiske bogstavs skriveopgaver. som eleven selvstændigt kan tilgå
  • Eleven kan lave sin egen ordbog, hvor denne kan sætte ord ind med oversættelser eller billeder. Denne ordbog kan også bruges til at have tegninger, billeder af familie m.m. som eleven kan henføre til
  • Lad ældre elever aflevere opgaver på deres eget sprog og lad det vægte ligeså højt som en tekst afleveret på dansk
  • Lav små bøger Skriv og læs
  • Når det er muligt, så giv læse- og skriveopgaver til eleven, der matcher klassens emne
  • Lav opgaver med: Sortering, sekvenser, genskriv, grupperinger, indsæt det der mangler, klip sætninger i stykker og genopbyg
  • Lær eleven at bruge google billedsøgning til at finde visuel støtte til nye ord.

Sprogligt fokus

  • Forsøg at finde læsematerialer, der er motiverende og så alderssvarende, som muligt
  • Lad eleven lave sine egne bøger
  • Introducer eleven for kendte fortællinger/historier
  • Opfordrer eleven til at ’spå’ i teksten ved at færdiggøre sætninger i teksten eller gætte, hvad der så vil ske
  • Opfordrer eleven til at fylde deres ordbog med egne ord, ordkort og begrebskort.

Markering og feedback

  • Giv altid positiv tilbagemelding, når eleven forsøger at være med i undervisningen – selvom der er fejl
  • Skriv nogle bestemte sproglige vendinger, korrekt og tydeligt, som eleven kan øve sig i at skrive og læse
  • Brug skemaet til at danne nye sproglige mål for eleven.

Kommunikation med hjemmet

  • Send gerne tosprogede bøger med hjem
  • Opfordrer forældrene til at lytte til historier, se danske tegnefilm/serier med deres børn
  • Inden et ny emne kan eleverne få samtalelektier med hjem baseret på visuel støtte, som de kan tale med deres forældre om på modersmålet.

Niveau C - Tale og lytte - Udvikler kompetencer

Klasseværelsets organisering

  • Gør det muligt at arbejde i små grupper (co-operative learning, elev til elev)
  • Placer eleven sammen med dygtige sproglige rollemodeller.

Fortsat differentiering

  • Tal tydeligt, hold pauser og lad vær med at bruge talemåder
  • Sørg for, at eleven dagligt deltager i undervisningen, men giv eleven tid til at tænke
  • Eleven skal introduceres for ukendte talere, der har accent, taler hurtigt, komplekse sætninger og ordforråd m.m.
  • Eleven skal have et lytte formål eks. talesprog
  • Opmuntrer eleven til at tage aktiv stilling i gruppesamtaler (spørg hvad elevens holdning er)
  • Lad eleven øve, inden denne skal lave en præsentation
  • Sørg for at eleven får mulighed for at tale (eks. forklare mens eleven laver et fysikforsøg)
  • Modeller korrekt sætningsopbygning ved at gentage elevens sætning korrekt
  • Lad eleven bruge en ordbog med oplæsning for at hjælpe med korrekt udtale.

Sprogligt fokus

  • Arbejd med ordforråd og ordkendskab, inden eleven introduceres til et nyt emne
  • Modellér sproglige funktion, struktur og giv eleven flere ord eks.
    spørgeord (Hvorfor? Hvordan? m.m.)
  • svarord til at være enig eller uenig (Jeg kan bedre lide…fordi/Det tror jeg ikke, fordi…)
  • Arbejd aktivt med at udvide ordforrådet ud fra en kontekst og gerne for at nuancere sproget
  • Tal med eleven om talt hverdagssprog eks. sarkasme, ironi, bande ord m.m.
  • Tal med eleven om, hvordan non-verbalt sprog kan bruges i en samtale
  • Vis eleven, hvordan samme ord kan bruges forskelligt i forskellige fag
  • Hjælp eleven til at bruge bindeord som men, og, selvom m.m., så sætningerne bliver bundet sammen
  • Opmuntrer eleven til at tage stilling ved at stille spørgsmål som ’Hvad synes du?’ ’Når jeg siger det, hvad tænker du så?’
  • Brug tid på at arbejde med morfemer og hjælp eleven til at finde betydningsbærende enheder i ord og fagord, for at opnå en forståelse for ordets betydning.

Markering og feedback

  • Anerkend, hver gang eleven forsøger at genproducere viden eller bruge fagord/sprog
  • Sørg for, at eleven dagligt bliver stillet forskellige spørgsmål fra undervisningen både ud fra temaer, men lad også eleven selv forklare, hvordan denne vil løse en bestemt opgave.

Kommunikation med hjemmet

  • Opmuntrer forældrene til at tale med barnet, så denne får et aldersvarende sprog på sit første sprog
  • Samtalelektier om emner fra undervisningen – samtalen må gerne være på første sprog, dansk eller en blanding.

Niveau C - Læse, skrive og forståelse - Udvikler kompetencer

Klasseværelsets organisering

  • Eleverne skal have masser af motiverende og alderssvarende bøger, der passer til deres læseniveau
  • Placer eleven sammen med stærke sproglige elever.

Fortsat differentiering

  • Undervis i ordforråd i tekster inden de læses
  • Highlight vigtige eller svære ord i ukendte tekster
  • Eleven skal øves i hurtig læsning
  • Eleven skal trænes i faglig læsning. Eksempelvis fokus på fagord, tabeller, faktabokse m.m.
  • Lad eleven læse samme tekst flere gange, men med forskelligt fokus. Eks. først med ydre beskrivelse, derefter med indre beskrivelse
  • Modellér for eleven, hvordan der kan trækkes pointer ud af en tekst og gøres til elevens eget. Eks. lad eleven omformulere et tekststykke til sit eget
  • Eleven skal øves i at skifte format. Eks fra en avisartikel til en øjenvidneskildring
  • Arbejd med forskellige teksttyper; beskrivende, berettende, forklarende, instruerende og diskuterende ved at highlight ord/vendinger i teksten, der er typiske for den teksttype
  • Opmuntrer eleven til at lede efter betydninger i Google Oversæt eller ordbog
  • Brug skriveskabeloner sammen med hele klassen til at modellere fagtekstkonstruktioner med fokus på fagsprog
  • Lav opgaver med: Sortering, sekvenser, genskriv, grupperinger, indsæt det der mangler, klip sætninger i stykker og genopbyg
  • Sørg for at eleven har adgang til ordbøger – gerne med oplæsning for at øve udtalen.

Sprogligt fokus

  • Eleven skal øves i at bruge kendte stavemåder og ord til at forstå ukendte ord eks. magtes - løs
  • Forklar eleven, hvordan punktummer letter læsningen
  • Brug tekster til at kigge på svær grammatik, ordforråd og tekststrukturer. Eks. highlight ord/sætninger der viser forfatterens holdning eller ord, der viser, hvilken teksttype det er
  • Eleven skal præsenteres for alle genrer, også de tekster der kan være vanskelige. Teksttyper
  • Gør eleven opmærksom på forskellen i ordforråd og grammatikken i formelt og uformelt sprog både mundtligt og på skrift
  • Dyk ned i en teksts forskellige budskaber eks. det sagte, det usagte, talemåder m.m. ved at highlight det i teksten.

Markering og feedback

  • Når eleven rettes, så fokuser kun på tilbagevendende fejl, forkerte simple danske sætninger eller upræcise sætninger
  • Lad eleven læse deres egen tekst højt, for at eleven selv kan rette grammatik, sproglige fejl, ordvalg m.m.
  • Når du retter, så fokusér kun på en eller to udviklingsområder fra skemaet. Eks. korrekt brug af nutid og datid, brug af forholdsord m.m.

Kommunikation med hjemmet

  • Opmuntrer forældrene til, at lade barnet lære at skrive og læse på første sprog
  • Anbefal forældrene, at se film, tv-programmer m.m. med barnet, der opbygger kendskab til den danske kultur for bedre inklusion
  • Informer forældrene om indholdet af undervisningen, så de kan tale med deres barn om det hjemme
  • Bed forældrene om at holde øje med lektier og hjælp barnet til at få dem lavet, så godt som muligt.

Niveau D - Tale og lytte - Kompetent

Klasseværelsets organisering

  • Gør det muligt at arbejde i små grupper (co-operative learning, elev til elev)
  • Placer eleven sammen med dygtige sproglige rollemodeller.

Fortsat differentiering

  • Opmuntrer eleven til at tale til og foran mange forskellige lyttere
  • Giv mulighed for at eleven får øvet mange forskellige muligheder for at tale med jævnaldrende (evt. co-operative learning)
  • Lad eleven lytte til forskellige taler i forskellige fora
  • Involver eleven i diskussioner og debatter om nutidige temaer, tabuer og emne med mange facetter
  • Sørg for, at der er masser af tid til at tale/diskutere inden en skriftlig opgave. Eks. en præsentation, interview m.m.
  • Stil opgaver, der får eleven til at trække på den viden, der er opnået gennem samtaler i klassen, og opmuntrer til at diskutere med andre for at uddybe deres forståelse
  • Brug begrebskort til at kategorisere og sortere under- og overbegreber
  • Selvom talesproget er godt udviklet, så giv eleven en taleskabelon, når der arbejdes med fagsprog og formulering i fagsprog
  • Hvis det er nødvendigt, så giv eleven mere tid til at forstå kompleks informationer eller sprog
  • Forsøg at forstå elevens mål og mening, selvom det ikke altid fremgår tydeligt i forklaringer og hjælp dem på vej
  • Sørg for at eleven har mulighed for at bruge ordbog eller Google Oversæt.

Sprogligt fokus

  • Arbejd med ordkendskab, fagord, sætningsstrukturer, genre, udtale m.m. i hvert forløb. For eksempel:
    Sammenligninger (større) og superlativer (størst)…den er mere/mindre end…
  • Hypotetiske verber: Skulle, kunne, ville m.m.
  • Konkluderende: Jeg mener, … fordi/Jeg tror, …fordi
  • Hjælp eller opmuntrer eleven til at bruge fagord
  • Diskuter eller tydeliggør brugen af talemåder eller andre kulturelle nuancer
  • Øg fokusset på korrekt brug af nutid og datid og passiv form
  • Modellér brugen reflekterende svar og spørgsmål. Eks Hvis jeg havde…./Forestil dig at…hvad vile du så?
  • Få eleven til at reflektere på, hvordan brugen af sproget variere i forhold til modtager, konteksten og målet.

Markering og Feedback

  • Kig på elevens talte dansk ud fra en faglig kontekst og hjælp med at rette grammatik, sætningsopbygninger mm.
  • Fortsæt med at tjekke om eleven forstår indholdet i detaljen og i komplekse tekster.

Kommunikation med hjemmet

  • Kommuniker med forældrene ved at benytte sig af visuelle støtte eller tolk
  • Anbefal forældrene at se film, tv-programmer m.m. med barnet, der opbygger kendskab til den danske kultur for bedre inklusion
  • Informer forældrene om indholdet af undervisningen og giv eventuelt samtale lektier.

Niveau D - Læse, skrive og forståelse - Kompetent

Fortsat differentiering

  • Undervis eleven i hastighedslæsning og forståelse ved at give eleven en tidsfrist
  • Diskutér kulturelle referencer med eleven, når disse præsenteres i læsningen
  • Lær eleven at fortolke præcis hvilke krav, der er til en bundet skreven opgave med fokus på fagord
  • Diskutér litterære teknikker i klassens fiktionstekster, og hvilken funktion de har
  • Eleven skal lære at understrege vigtig information i forskellige fagtekster
  • Skab masser af tid til taleaktiviteter før en skriftlig opgave (eks. Co-operative Learning, Peer to Peer)
  • Brug skriveskabeloner til at give overblik og genreforståelse med fokus på fagord
  • Eleven skal have mulighed for at bruge ordbog evt. Google oversæt
  • Eleven skal stifte bekendtskab med mange forskellige teksttyper.

Sproglig fokus

  • Brug tid på at finpudse skriveteknikker lært i undervisningen i timerne eller ved 1:1
  • Vær opmærksom på sproglige svagheder på tværs af fagene (Eks. ordforråd, grammatik m.m.)
  • Husk eleven på at bruge ordbog, når der læses og skrives (evt. oplæsning af egne tekster)
  • Fortsæt med at have fokus på at udvikle elevens ordforråd både almen og fagord
  • Fokus på instruerende verber, som eleven kan møde i undervisningen (eks. analyser, sammenlign, diskutér m.m.)
  • Hjælp eleven til at undersøge sproget og ordene, for eksempel:
    Sammenhængen mellem ord
  • Tjek om et ords betydning hænger sammen med konteksten
  • Find gode eksempler og vær selv et godt eksempel som en sproglig rollemodel.

Markering og feedback

  • Gå ikke ud fra, at en læst tekst er forstået, men tjek, at eleven har forstået det ved uddybende spørgsmål
  • Analyser elevens skriftlige evner på tværs af fagene for at afdække udviklingsområder
  • Sørg for at tage hensyn til elevens eventuelle særlige behov (eks. længere tid til at læse tekster)
  • Fokusér kun på enkelte udviklingsområder, men gør det tydeligt for eleven. Lad evt. eleven rette fokusfejlene, men kun dem
  • Skriftlige produkter afleveres elektronisk, således at eleven kan få feedback direkte i dokumentet og har mulighed for at rette efterfølgende
  • Lad eleven bruge kompenserende it til at rette og øve deres skriftlige dansk.

Kommunikation med hjemmet

  • Sørg for at skoleinformation er tydeligt og visuelt
  • Brug tolk til skole-hjem samtaler, hvis det er nødvendigt
  • Forældrene skal opfordres til at deltage i emner, der bliver arbejdet med i klassen, derfor er det vigtigt at forældrene bliver informeret om emner og temaer
  • Giv forældrene redskaber til at hjælpe med lektier
  • Anbefal at læse bøger, lytte lydbøger, film og tv-programmer, som kan hjælpe til bedre kulturforståelse
  • Opmuntrer forældre og elever til at bruge modersmålet både mundtligt og skriftligt.

 

Niveau E - Tale og lytte - Flydende

Fortsat differentiering

  • Lærerne og andre voksne er de sproglige rollemodeller, derfor skal der tydeligt modelleres et fagligt ordforråd og sprogstrukturer passende til fag og aldersniveau
  • Stil jævnligt komplekse spørgsmål med faglig fordybelse. Eks. Hvad kunne du have gjort anderledes? Er der beviser for…? Hvad ville der ske, hvis…?
  • Gør eleven opmærksom på talemåder, billedsprog m.m. og omformuler, hvis det er nødvendigt
  • Eleven skal præsenteres for mange forskellige talere
  • Vær opmærksom på at forklare kulturelle referencer, som eleven ikke forstår
  • Sørg for, at alle lærere jævnligt at tjekker begrebsforståelse, ordforråd og sproglige strukturer gennem uddybende spørgsmål.
  • Støt eleven i at bruge sproget i forskellige formelle og uformelle sammenhænge med forskellige formål eks. præsentationer, diskussioner, opsummeringer m.m.
  • Eleven skal have adgang til ordbøger også gerne online.

Sprogligt fokus

  • Arbejd med skabeloner i alle fag til at give større ordforråd og bedre sprog- og begrebsforståelse. Skriveskabeloner med opstartssætning giver struktur og genreforståelse. Ordkort, mindmap og begrebskort kan styrke ordforråd samt sætte kontekst på ord og begreber
  • Hjælp eleven med at øge et fagsprog ved at modellere faglige sætninger i undervisningen og tydeliggøre forskellene:
    • Evaluerende: Det ville være bedre, hvis…/min holdning er objektiv, fordi…/på trods af…m.m.
    • Begrundende: Fordi…/Det beviser, at…/Det kan man se, hvis…
    • Analyserende: Den mest sandsynlige grund er…
  • Giv hele tiden eleven mulighed for at bruge nyerhvervede fagord i undervisningen
  • Gør eleven opmærksom på forskellene ved formelt og uformelt sprog
  • Fokusér på og diskutér betydning af instruerende verber, som eleven møder i de forskellige fag.

Markering og feedback

  • Vær opmærksom på elevens brug af dansk fagsprog i kontekst og aftal sammen med øvrige lærere og eleven, hvor der er mulighed for udvikling. Udvælg fokusområder, I skal arbejde videre med
  • Fortsæt med at tjekke, om eleven har forstået undervisningens mundtlig indhold ved at stille kvalificerede forståelsesspørgsmål

Kommunikation med hjemmet

  • Sørg for, at skoleinformation er tydeligt og visuelt
  • Brug tolk til skole-hjem samtaler, hvis det er nødvendigt
  • Forældrene skal opfordres til at deltage i emner, der bliver arbejdet med i klassen, derfor er det vigtigt at forældrene bliver informeret om emner og temaer
  • Giv forældrene redskaber til at hjælpe med lektier
  • Anbefal at læse bøger, lytte lydbøger, film og tv-programmer, som kan hjælpe til bedre kulturforståelse
  • Opmuntrer forældre og elever til at bruge modersmålet både mundtligt og skriftligt.

Niveau E - Læse, skrive og forståelse - Flydende

Fortsat differentiering

  • Lad eleven deltage i gruppearbejde eller to og to sammen med dygtige læse/skrive rollemodeller, når der arbejdes med makkerlæsning, skriveopgaver og rette opgaver
  • Tjek at eleven forstår billedsprog og talemåder i tekster
  • Vær opmærksom på kulturelle referencer i tekster og tjek, at eleven forstår det
  • Alle lærere skal være opmærksomme på, om eleven forstår overbegreber, fagord og de faglige strukturer, der er nødvendige for at læse og skrive
  • Støtte til at øge det faglige ordforråd kunne være at introducere ´Dagens ord` og belønne eleven, hvis denne bruger det korrekt i sine skriftlige produkter
  • Brug skriveskabeloner, ordkort, begrebskort m.m.
  • Sørg for at eleven bruger ordbog – gerne online

Sprogligt fokus

  • Brug tid til at arbejde med skriveteknikker og genreforståelse i 1:1 eller i små grupper
  • Hold øje med udviklingspotentiale i alle fag f.eks. fagord, ordforråd, korrekt grammatik m.m.
  • Husk eleven på at bruge ordbog og grammatiktjek i google/word
  • Fortsæt med at udbygge elevens fagordbog
  • Fokusér på betydningen af instruerende verber
  • Hjælp eleven til at undersøge sproget og ordene, for eksempel:
    Sammenhængen mellem ord
  • Tjek om et ords betydning hænger sammen med konteksten
  • Find gode eksempler og vær selv et godt eksempel på en sproglig rollemodel.

Markering og feedback

  • Brug EAL skemaet til at få overblik over udvikling og mål
  • Fokusér på enkelte fejl i skriftlige produkter, forklar dem og lad eleven rette dem, som en del af skriveprocessen. Eleven kan aflevere i delt dokument, feedbacken skal gøres tydeligt
  • Vær sikker på, at eleven arbejder med alderssvarende materialer.

Kommunikation med hjemmet

  • Sørg for, at skoleinformation er tydeligt og visuelt
  • Brug tolk til skole-hjem samtaler, hvis det er nødvendigt
  • Forældrene skal opfordres til at deltage i emner, der bliver arbejdet med i klassen, derfor er det vigtigt, at forældrene bliver informeret om emner og temaer
  • Giv forældrene redskaber til at hjælpe med lektier
  • Anbefal at læse bøger, lytte lydbøger, film og tv-programmer, som kan hjælpe til bedre kulturforståelse
  • Opmuntrer forældre og elever til at bruge modersmålet både mundtligt og skriftligt.