At have mange sprog repræsenteret i en børnegruppe kan være med til at give alle børn en oplevelse og forståelse af, at der findes mange forskellige sprog. Tag barnets modersmål med ind i dagtilbud, hvor der også leges med barnets modersmål.
- Tal om ord fra børnenes modersmål under samlinger, måltider, når i synger, men også i de fysiske aktiviteter.
- Understøt nysgerrighed i forhold til skriftsprog, få forældre til at skrive ord på barnets modersmål.
Forslag til, hvordan den voksne kan støtte barnets sproglige udvikling gennem leg:
- Aflæs barnet og støt op om dets sproglige initiativer
- Vær opmærksom på passiv deltagelse
- Hjælp barnet til at udtrykke sig
- Spørg ind til, hvad barnet vil sige
- Indgå aktivt i legen sammen med barnet, således at det oplever sprogbrug i legen
- Giv barnet modelsætninger
- Giv barnet tid til at udtrykke sig, gerne 10-15 sekunder
Børn lærer sprog når det giver mening for barnet. Når alle barnets kompetencer inddrages.
Børns læring foregår med ”Kroppen forrest”:
Se Kjeld Fredens film om kroppens betydning for læring (YouTube)
- SPROG SKAL HØRES
- SPROG SKAL TALES
- SPROGET SKAL MAN KIKKE PÅ
- SPROG SKAL SMAGES
- SPROG SKAL MALES
- SPROG SKAL MÆRKES FRA TOP TIL TÅ
- SPROG SKAL HOPPES
- SPROG SKAL DANSES
- SPROGET SKAL MAN SNUSE TIL
- SPROG SKAL SYNGES
- SPROG SKAL SANSES
- SPROG ER ALVOR, SJOV OG SPIL
Find inspiration og ideer til sprogstimulering på: