At have mange sprog repræsenteret i en børnegruppe kan være med til at give alle børn en oplevelse og forståelse af, at der findes mange forskellige sprog. Tag barnets modersmål med ind i dagtilbud, hvor der også leges med barnets modersmål.

  • Tal om ord fra børnenes modersmål under samlinger, måltider, når i synger, men også i de fysiske aktiviteter.
  • Understøt nysgerrighed i forhold til skriftsprog, få forældre til at skrive ord på barnets modersmål.

Forslag til, hvordan den voksne kan støtte barnets sproglige udvikling gennem leg:

  • Aflæs barnet og støt op om dets sproglige initiativer
  • Vær opmærksom på passiv deltagelse
  • Hjælp barnet til at udtrykke sig
  • Spørg ind til, hvad barnet vil sige
  • Indgå aktivt i legen sammen med barnet, således at det oplever sprogbrug i legen
  • Giv barnet modelsætninger
  • Giv barnet tid til at udtrykke sig, gerne 10-15 sekunder

Børn lærer sprog når det giver mening for barnet. Når alle barnets kompetencer inddrages.

Børns læring foregår med ”Kroppen forrest”:

Se Kjeld Fredens film om kroppens betydning for læring (YouTube)

  • SPROG SKAL HØRES
  • SPROG SKAL TALES
  • SPROGET SKAL MAN KIKKE PÅ
  • SPROG SKAL SMAGES
  • SPROG SKAL MALES
  • SPROG SKAL MÆRKES FRA TOP TIL TÅ
  • SPROG SKAL HOPPES
  • SPROG SKAL DANSES
  • SPROGET SKAL MAN SNUSE TIL
  • SPROG SKAL SYNGES
  • SPROG SKAL SANSES
  • SPROG ER ALVOR, SJOV OG SPIL

Find inspiration og ideer til sprogstimulering på: